Työelämässä oppimisen kautta saat yritykseesi tai työyhteisöösi osaavaa työvoimaa. Koulutussopimus- ja oppisopimusjaksot ovat hyvä tapa tutustua tulevaan työntekijään. Näistä on lisätietoa sivuston Palvelut -kohdasta “koulutussopimus” ja “oppisopimus”.
Opiskelija voi hankkia osaamista opintojensa aikana erilaisissa oppimisympäristöissä. Työelämässä oppiminen on opiskelijalle mahdollisuus kokea opiskelemansa alan työtä, arkea ja näin lisätä osaamistaan alan työtehtäviin. Työelämässä oppiminen on hyödyksi myös yritykselle.
Myös valmentavassa koulutuksessa opiskelevat opiskelijat käyvät työpaikoilla oppimassa. Tuva-opiskelijat, eli tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen opiskelijat käyvät työelämässä tapahtuvan oppimisen jaksoilla ja Telma-opiskelijat eli työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen opiskelijat työelämään valmentautumisen jaksoilla.
Työelämässä oppiminen on monelle opiskelijalle ensimmäinen kosketus työelämään. Kokemus on tästä syystä merkittävä. Uudet sosiaaliset tilanteet ovat meille kaikille haastavia. Erityistä tukea tarvitsevan henkilön kohdalla jännitys saattaa korostua. Taustalla voi myös olla epäonnistumisen kokemuksia. Näistä syistä työyhteisö, sekä työpaikkaohjaaja ja perehdyttäjä työpaikalla ovat tärkeitä.
Ennen työelämässä oppimisen järjestämistä työpaikalla voitte pohtia työympäristön sopivuutta yhdessä oppilaitoksen henkilökunnan kanssa. Näin varmistutaan, että työympäristö on turvallinen, opiskelija saa tarvittavan ohjauksen ja työpaikassa on riittävästi opintoja tukevia työtehtäviä.
Opiskelijan ohjaaminen on tehtävä, johon sisältyy vastuuta. Opiskelijan perehdytys ja ohjaaminen työpaikalla vaatii panostamista. On tärkeää, että työpaikalla varaudutaan opiskelijan saapumiseen jo ennalta tarvittavin järjestelyin. Näitä ovat esimerkiksi:
Työpaikalla oppimisen alkuvaiheessa aikaa kannattaa varata opiskelijaan tutustumiseen. Tämä mahdollistaa avoimen keskustelun ja opiskelijankin on helpompi kertoa työpaikkaohjaajalle tuen tarpeistaan ja toiveista ohjaukselle. Huomioithan, että opiskelijan ei ole pakko kertoa erityisen tuen tarpeistaan työpaikalla. Oppilaitoksen henkilökunta ei voi kertoa opiskelijan tuen tarpeista ilman opiskelijan suostumusta.
Oppimisvaikeudet ovat tavallisia. Joskus samalla henkilöllä voi olla useampikin oppimisvaikeus. Usein ne ovat pysyviä. Voi myös olla, ettei ulkopuolinen edes huomaa näitä. Monet oppivat vuosien aikana toimimaan oppimisvaikeuksiensa kanssa.
Oppimisen haasteet saattavat tulla esille esimerkiksi alisuoriutumisena, vetäytymisenä ja omien taitojen vähättelynä. Osaaminen saattaa olla alussa piilossa ja tulla esille vasta tutustumisen ja rohkaistumisen myötä.
Samoin kuin oppimisvaikeudet, myös tukitoimet ovat yksilöllisiä. Tukitoimia voivat olla esimerkiksi:
Kun opiskelija saa tarvitsemaansa ohjausta, hän saa kokonaisvaltaisemman kuvan ammatista, siinä toimimisesta ja työtavoista.
Jos työpaikalla ilmenee ongelmia tai syntyy ristiriitatilanteita, niihin on paras reagoida mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Rohkea asiasta keskustelu rauhallisessa tilanteessa voi olla tarpeen. Tilanteeseen voi myös pyytää oppilaitoksen edustajan mukaan.
Työyhteisössä on myös hyvä keskustella erilaisuuden kohtaamisesta ja siitä syntyvistä ajatuksista. Tämä vähentää usein ennakkoluuloja ja väärinymmärryksiä.
Mitä on hyvä ottaa huomioon erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan ohjaamisessa työpaikalla? Videolla kerrotaan ohjaamisesta sekä esitellään työpaikoille suunnattu ”Sopivaa työtä kaikille” -opas erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan ohjaamiseen.
Työelämässä oppiminen on yhteistyötä, johon osallistuvat opiskelija, työpaikkaohjaaja, koko työyhteisö sekä oppilaitoksen edustajat. Yhteistyön tavoitteena on luoda opiskelijan työelämässä oppimisesta onnistunut oppimiskokemus kaikille.
Seuraava opas on tarkoitettu kaikille niille, jotka työssään ohjaavat erilaisia oppijoita. Oppaan tarkoitus on auttaa eri toimijoita ohjaustyössä ja mahdollistaa opiskelijalle onnistunut työpaikalla tapahtuva oppiminen tekemällä työtä alan ammattilaisten ohjauksessa.
Lue Watti-opas työpaikkaohjaajille -pdf(avautuu uuteen välilehteen)
Ammatilliset erityisoppilaitokset voivat tukea työyhteisöänne opiskelijan ohjaamisessa. Työpaikkaohjaajakoulutuksia järjestetään työpaikan tarpeet huomioon ottaen. Oppilaitoksen henkilökuntaa kannattaa muutenkin käyttää hyödyksi opiskelijan työpaikalla olemisen aikana. Näistä enemmän “palvelut työelämälle” -sivulla.
Ohjaan.fi on hyvä ja laajasti käytetty työelämässä tapahtuvaan ohjaukseen keskittyvä sivusto, jolta löytyy tukea ja materiaalia avuksi ohjaukseen (linkki aukeaa uuteen sivuun). Sivustolta löytyy muun muassa maksuton työpaikkaohjaaja-verkkokoulutus.
Copyright © 2023 TYRSKY-hanke. Kaikki oikeudet pidätetään. Verkkosivut DIGIAGENTTI