Vuosia ammatillisena erityisopettaja Ammattiopisto Luovissa toimiessani olen tehnyt työelämän kanssa paljon yhteistyötä. Luokkahuonelähtöinen opetus ei ole ammatillisissa aineissa kovinkaan pitkäaikainen järjestely. Monella opiskelijalla esiintyy pulpetti-ihottumaa ja paikoillaan oleminen ei luonnistu. Kännykkä kaivetaan helposti esiin. Opetustilanteiden käytäntöön vieminen, tekemällä oppiminen on ollut parasta ja opettavaisinta nuortemme kanssa.
Työelämän yhteistyökumppaneita on löytynyt mukavasti, joiden kanssa on aloitettu yhteistyö. Olemme saaneet harjotella heidän tiloissaan työelämän pelisääntöjä, toimitiloissa liikkumisesta ja äänenkäytöstä alkaen. Kohteissa on ihan oikeita asiakkaita, joiden kanssa työskentelemme omissa ammatillisissa työtehtävissämme. Ammatillisten tehtävien tekeminen erilaisissa asiakaskohteissa on muistuttanut meitä henkilökuntaa myös siitä, miten paljon muuttuvia tilanteita on edessämme ja kysymyksiä mitä emme ole vielä edes muistaneet käydä läpi. Muutos on jatkuvaa ja meidän on hyvä pysyä siinä mukana.
Minulle ei siis lopulta ollut kovinkaan iso muutos vaihtaa opetustehtävästä hanketyöhön. TYRSKY-hankkeen tavoitteet tukevat juuri samoja asioita, joita olen jo opetustehtävässä toimiessani havainnut.
Ammattiopisto Luovin tavoitteissa on tuoda vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden näkökulmaa esiin.
Työelämässä tapahtuvan oppimisen onnistuminen vaatii paljon suunnittelua ja yhteistyötä oppilaitoksen ja työelämän kanssa. Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kohtaamisessa ja ohjaamisessa edistää onnistuneita kokemuksia kaikkien osapuolten kannalta. Uuteen ammattiin ensi askeleita ottavalla on tärkeää kokea olevansa osa vastavuoroista kumppanuutta. Tavoitteena on työelämälähtöinen osaamisen hankkiminen ja työllistyminen.
Luottamus ja Maine-tutkimus antoi Luoville erinomaiset tulokset työelämän kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Alueellisesti Luovi Tampere on selviytynyt mainiosti, mutta työelämäkumppanimme toivovat meiltä vieläkin aktiivisempaa yhteydenottamista. Yleistä kuulemista ja lähestymistä toivotaan työelämän suunnalta. Me TYRSKY-hankkeessa olemme siis todella ajankohtaisten asioiden äärellä.
Tavoitteenamme hankkeessa on lisätä työelämän tietoisuutta ammatillisesta koulutuksesta, osaamisestamme sekä yhteistyön mahdollisuuksista. Olen tutustunut oppilaitoksellamme eri alojen perustutkintoryhmiin ja heidän erilaisiin oppimisympäristöihinsä. Meille on tavallaan käynyt hyvä tuuri, kun olemme päätyneet tilojemme kanssa keskelle suurkaupunkia, vanhaan pienteollisuustaloon ja ikään kun räätälöineet ”oppilaitoksen täsmätilat” sinne. Tämä on ollut oikea valinta, koska olemme lähteneet verkostoitumaan nopeasti työelämän kanssa, etsimään toimivia oppimisympäristöjä ja tekemään yhteistyötä työpaikkojen kanssa.
Vaikka täsmätyö on sanana uudehko, töiden pilkkominen ja työtehtävien räätälöinti on meille tuttua. Täsmätyö on mahdollisuus ja erittäin toivottukin tapa jalkauttaa kohderyhmämme opiskelijat oikeisiin työtehtäviin ja työpaikkoihin. Näitä taitoja pääsemme harjoittamaan lukuisissa oppimisympäristöissämme. Liiketoiminnan perustutkintoryhmän oppimisympäristönä toimii muun muassa City-Market Pirkkala. Kaupanalan työtehtävien ja työelämätaitojen oppi vahvistuu oikeassa työpaikassa, jossa tulemme nähdyksi ja tietoisuus osaamisestamme laajenee.
Nyt on aika vaihtaa ajatuksia ja antaa ideoiden virrata. Näistä hetkistä on usean verkostotoimijan kanssa saatu mahtavia ideoita, ei niistä kaikista ole jatkoon, mutta osasta kyllä. Eihän hanke olekaan se itsetarkoitus vaan se mitä saadaan tuloksina jäämään ja juurtumaan meidän avuksemme ja tueksemme hankkeen jälkeen. Käydään kahvilla ja verkostoidutaan vaikka sitten virtuaalisesti.
Jaana Koskinen, Ammattiopisto Luovin Hankepäällikkö TYRSKY-hankkeessa