Osaran opiskelija

Työpaikkaohjaus hevostallilla opiskelijan silmin

Perehdytyksen rooli on merkittävä

Mentäessä uudelle tallille töihin, kunnon perehdytys on kaiken a ja o. Talleilla on hyvin eri käytäntöjä, riippuen myös siitä millainen talli on kyseessä.  Ratsastuskoululla, kilpatallilla, ravitallilla, opetustallilla ja kotitallilla voidaan toimia samanlaisissa tilanteissa hyvin eri tavalla. Tämän takia kunnon perehdytys on hyvin tärkeää.

Ensimmäiseksi uudelle tallille töihin mentäessä haluan kuulla kyseisen tallin käytännöistä, niistä saa jo hyvin esimakua miten kyseisellä tallilla toimitaan. Haluan myös kuulla hevosista ja poneista perusasiat, esimerkiksi sen onko jollain erikoistarpeita, mitä pitää huomioida käsittelyssä jne. Nämä toki ei heti voi jäädä mieleen ja niitä todennäköisesti joutuu muistuttelemaan mieleen useita kertoja.

Työpaikkakohtaisten käytäntöjen läpikäyminen tukee oppimista

Välillä jopa toivoisi, että myös käytännön ja itsestään selvät asiat käytäisiin läpi. On myös kiva, että työnantaja kertaa myös, miten asiakkaat kohdataan ja mitä heille kerrotaan. Tämän voisi joillakin talleilla hoitaa vielä paremmin työnantajan puolelta.

Asia selkeyttää, että hevoset ja ponit käydään yksilöinä läpi, on kuitenkin yllättävän paljon kaviokkaita, joiden kanssa työturvallisuus pitää ottaa kunnolla huomioon. Mikäli tallilta löytyy nuoria hevosia tai varsoja, niin olisi hyvä kertoa, miten juuri kyseisen tallin hevosten kanssa on toimittu ja miten niitä on koulutettu. Näin vältytään siltä, ettei itse lähde opastamaan hevosia tavalla, johon ne eivät ole tottuneet.

Oppimisen varmistaminen luo varmuutta opiskelijalle

Ruokinta on myös hyvä käydä läpi useampaan kertaan, myös niin että työntekijä tekee ja työnantaja seuraa vieressä ja varmistaa että menee oikein, tästä työntekijä saa varmuutta myös itselleen. Uudella työntekijällä olisi myös hyvä olla joku mukana auttamassa ja seuraamassa ensimmäisinä työpäivinä. Talli olisi myös hyvä käydä perusteellisesti läpi, kaikkialla sitä ei kuitenkaan tehdä.

Opiskelijat Jenna & Aada, SASKY koulutuskuntayhtymä, Osaran maaseutuyksikkö, TYKKY-hanke (ESR)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *